Υπόθεση Αδυνάτισμα: Γιατί δεν μπορώ να χάσω κιλά;

Εάν διαβάζετε αυτό το άρθρο, είναι πολύ πιθανό οι περισσότεροι από εσάς να ανήκετε στην κατηγορία αυτών που έχουν προσπαθήσει πολλές (μα πάρα πολλές) φορές να χάσετε κιλά.

Ακόμα πιο πιθανό είναι να έχετε κάνει τα παρακάτω:
- Να έχετε κάνει όλες τις δίαιτες των φίλων σας, των περιοδικών, της γειτόνισσας, των stars, του ανανά και του αστροναύτη!
- Να μην τρώτε τα βράδια… ή να μην τρώτε γενικώς!
- Να προσπαθείτε μεν, αλλά να μην είναι ποτέ η κατάλληλη περίοδος, π.χ. γιατί φταίει ο ανάδρομος  Ερμής ή η πανσέληνος (μην γελάτε, έχει ειπωθεί!)
- Να κάνετε αποτοξίνωση τρώγοντας για 3 μέρες μόνο πράσινα μήλα (για την ιστορία, τα κόκκινα μήλα δεν παχαίνουν, ούτε οι μπανάνες φυσικά!)
- Να έχετε πάρει χάπια, ροφήματα και ό,τι άλλο σας υπόσχεται «ασφαλές» αδυνάτισμα εύκολα, γρήγορα και ψωμολισώντας!
- Να έχετε επισκεφτεί όλους τους διαιτολόγους της πόλης σας, του νομού και της γύρω περιφέρειας

Και μετά από όλα αυτά, αντί το αποτέλεσμα να είναι ίδιο με αυτό που υπόσχονταν η καλλίγραμμη κυρία στην φωτογραφία (μετά το Photoshop πάντα) , εσείς είστε εδώ με 10 κιλά παραπάνω από τότε που αρχίσατε ή τελειώσατε μια δίαιτα, κατηγορώντας τα γονίδια της μητέρας σας, που εκτός από τα ωραία πράσινα μάτια της, κληρονομήσατε την περιφέρειά της και την δυνατότητα να μετατρέπετε με ταχύτητα φωτός 2 σοκολάτες σε 1 κιλό βάρους!
Γιατί λοιπόν είναι τόσο δύσκολο να χάσουμε κάποια κιλά και να τα διατηρήσουμε;  

Η αλήθεια είναι ότι η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους  εξαρτάται από πολλούς παράγοντες (ηλικία, υποθυρεοειδισμός, ορμονικές διαταραχές, π.χ. ινσουλινοαντίσταση, εμμηνόπαυση, άσκηση, ισορροπημένη διατροφή).  
Πολλές φορές μάλιστα, έχουμε ακούσει πολλά άτομα να παραδέχονται ότι δεν έχουν καλό μεταβολισμό.  Το θέμα του μεταβολισμού μεταφράζεται σε πρόβλημα καύσεων και ενέργειας, όπου ο ρυθμός  αποθήκευσης ενέργειας (σε λίπος) είναι ταχύτερος από τις καύσεις που κάνει ο οργανισμός για την παραγωγή ενέργειας.

Είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε τον μεταβολισμό μας;
Ένας άνθρωπος υγιής (που δεν έχει κάποιο ορμονολογικό νόσημα και δεν παίρνει συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή) μπορεί να βελτιώσει τον μεταβολισμό του, αλλά πρέπει να γίνει με σοβαρή και συνειδητοποιημένη προσπάθεια.
Τρεις είναι οι χειρότεροι σύμμαχοι στην υπόθεση αδυνάτισμα: Η ανυπομονησία, η ακινησία και το τσιμπολόγημα.
Υπάρχει ένας «κανόνας» στις τάξεις των διαιτολόγων: Όσο πιο γρήγορα θέλουμε να χάσουμε τα περιττά κιλά, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουμε να αποτύχουμε! Είναι μέσα στα πλαίσια της κοινής λογικής η αντίληψη ότι τα περιττά κιλά που κουβαλάμε πάνω μας για χρόνια είναι αδύνατον να εξαφανιστούν μέσα σε ένα ή δύο μήνες. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτό που μας παχαίνει εδώ και τόσα χρόνια δεν είναι το φαγητό, αλλά ο τρόπος ζωής μας ή οι κακές συνήθειες που μας ωθούν σε αυτό. Όσο σωστό και αποτελεσματικό κι αν είναι ένα διαιτολόγιο, αν επιστρέψουμε στις παλιές κακές συνήθειες πάλι θα πάρουμε τα ίδια κιλά. Τα γλυκά ή το junk food  δεν θα πάψουν ξαφνικά να έχουν πολλές θερμίδες επειδή καταφέραμε να αδυνατήσουμε.  Μην ζητάτε από τον διαιτολόγο σας να σας βοηθήσει να χάσετε 10κιλά σε ένα μήνα, ένας σοβαρός επαγγελματίας δεν θα σας πει ποτέ αυτό που θέλετε να ακούσετε. Αλλάξτε νοοτροπία απέναντι στην διαδικασία της δίαιτας και κυρίως απέναντι στο φαγητό.

Για παράδειγμα, αν κάποιος καταφεύγει στο φαγητό όταν έχει άγχος ή είναι στεναχωρημένος, πρέπει να αλλάξει νοοτροπία και όχι να τρώει φρούτα κάθε βράδυ. Όσα κιλά και να χάσουμε, αν μέσα σε μία μέρα έντονης ψυχολογικής πίεσης καταναλώσουμε τέσσερις σοκολάτες, θα πάρουμε μεγάλη ποσότητα θερμίδων που θα αποθηκευθούν σε λίπος, τόσο απλά. Αυτή η αλλαγή νοοτροπίας έχει να κάνει με την ψυχολογία μας και φυσικά δεν είναι κάτι που μπορούμε να αλλάξουμε από τη μία μέρα σε άλλη.

Δεν αρκεί απλά να είμαστε συνεπής σε ένα διαιτολογικό πρόγραμμα για να χάσουμε κιλά.  Ο οργανισμός μας έχει την τάση να «προσαρμόζεται» μετά από κάποιο διάστημα στις λιγότερες θερμίδες μιας δίαιτας, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να χάσουμε κιλά με τον ίδιο φρενήρη ρυθμό των πρώτων δυο εβδομάδων.  Η λύση σε αυτή την περίπτωση δεν είναι να μειώσουμε κι άλλο το φαγητό», αυτό είναι μάταιο γιατί θα καταλήξουμε να μειώνουμε κάθε φορά θερμίδες όταν «κολλάμε» με αποτέλεσμα να τρώμε ένα μήλο με ένα γιαούρτι όλη την ημέρα και η ζυγαριά να μην πέφτει με τίποτα. Αυτό που χρειάζεται είναι να «ζητήσουμε» από τον οργανισμό μας να κάψει περισσότερες θερμίδες και αυτό επιτυγχάνεται μόνο με την άσκηση.  Όταν η ζυγαριά στην δίαιτα δεν πέφτει δεν μειώνουμε τις (ούτος ή άλλως) λίγες θερμίδες στο φαγητό, αλλά αυξάνουμε τις ενεργειακές ανάγκες -ή αλλιώς- τις καύσεις του οργανισμού μας. Ακόμα και 30 λεπτά γρήγορου περπατήματος σε ημερήσια βάση είναι ικανά να «ξυπνήσουν» τον μεταβολισμό μας και σε συνδυασμό με μία σωστή διατροφή να μας βοηθήσουν στο να «ξεκολλήσει» η ζυγαριά.

Τέλος, μιας και θίξαμε το θέμα της ζυγαριάς, να επισημάνουμε ότι το να ζυγιζόμαστε πέντε φορές την ημέρα όταν κάνουμε δίαιτα, δεν θα μας βοηθήσει να χάσουμε γρήγορα τα περιττά κιλά μας! Το καθημερινό ζύγισμα μπορεί να έχει αντίστροφα αποτελέσματα στην πορεία μιας δίαιτας, είτε γιατί μπορεί να μας αγχώσει είτε γιατί μπορεί να χαλαρώσουμε σύντομα μετά από μία γρήγορη απώλεια βάρους. Η ανυπομονησία είναι ο χειρότερος σύμμαχος σε μια σοβαρή προσπάθεια απώλειας βάρους. Είναι κάτι παραπάνω από αυτονόητο ότι τα περιττά κιλά που κουβαλούμε πάνω μας χρόνια δεν γίνεται να εξαφανιστούν σε 2 μήνες! Ούτε φυσικά πρέπει να έχουμε την πεποίθηση ότι όλοι οι οργανισμοί είναι ίδιοι και δικαιούμαστε να χάσουμε τα ίδια πολλά κιλά με μια φίλη μας που γυμνάζεται 2 ώρες την ημέρα και είναι κατά 10 χρόνια νεώτερη. Πριν αρχίσουμε δίαιτα, πρέπει να βάλουμε έναν εφικτό στόχο κιλών και έναν ρεαλιστικό ρυθμό απώλειας βάρους. Σκεφτείτε, αν καταφέρουμε να χάνουμε 3 κιλά τον μήνα (που δεν απαιτεί τεράστιες διατροφολογικές θυσίες), μέσα σε 3 μήνες θα έχουμε χάσει σχεδόν 10 κιλά και η εικόνα μας θα έχει αλλάξει σημαντικά χωρίς να έχουμε ταλαιπωρηθεί ιδιαίτερα με αφαγία ή πολλές στερήσεις στην διατροφή μας.

Εν κατακλείδι, η απώλεια βάρους δεν είναι τόσο δύσκολη υπόθεση, αρκεί να εφαρμόσουμε με συνέπεια την προσπάθειά μας, να κατανοήσουμε τι φταίει για τα περιττά κιλά και να κόψουμε τις κακές συνήθειες χρόνων οι οποίες ευθύνονται για αυτά. Καμία ακραία προσπάθεια δεν είναι αποτελεσματική για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μόνο αν συνειδητοποιήσουμε ότι πρέπει να αλλάξουμε σταδιακά τρόπο διατροφής (χωρίς να επιστρέψουμε στα παλιά διατροφολογικά λάθη του παρελθόντος μετά τη δίαιτα)  έχουμε ελπίδες για μια μόνιμη απώλεια βάρους και για έναν πιο υγιή οργανισμό.